Jaka jest rola gmin przy składaniu deklaracji na temat źródeł ciepła w budynkach, czy samorządy dostaną na to środki, ile czasu będzie miał urzędnik na wprowadzenie do systemu deklaracji złożonej papierowo? GUNB opublikował odpowiedzi na najczęstsze pytania dotyczące Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków.
Z dniem 1 lipca br. każdy właściciel domu lub zarządca budynku będzie miał 12 miesięcy na złożenie deklaracji na temat źródeł ciepła i spalania. Tego dnia ruszy też Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków, czyli system informatyczny umożliwiający złożenie deklaracji online.
Deklaracje będzie też można złożyć w formie papierowej, a wypełniony dokument będzie można wysłać listem albo złożyć osobiście w urzędzie gminy właściwym ze względu na lokalizację budynku.
Uzupełniając deklarację, trzeba będzie podać dane osobowe albo nazwę właściciela lub zarządcy budynku lub lokalu oraz adres miejsca zamieszkania lub siedziby, a także adres nieruchomości, w obrębie której eksploatowane jest źródło ciepła lub źródło spalania paliw. Ponadto w deklaracji znajdą się informacje o liczbie i rodzaju eksploatowanych w obrębie nieruchomości źródeł ciepła lub źródeł spalania paliw oraz o ich przeznaczeniu i wykorzystywanych w nich paliwach.
Jak poinformował GUNB, deklarację do CEEB będzie musiał złożyć każdy właściciel lub zarządca, nawet jeżeli wcześniej gmina, w której zamieszkuje przeprowadziła inwentaryzację źródeł ogrzewania.
Prawidłowość wprowadzonych danych zostanie zweryfikowana, np. przez kominiarza przeprowadzającego przegląd komina, który potwierdzi to co zostało wskazane w deklaracji, uzupełni o dodatkowe dane lub dokona modyfikacji tych istniejących.
Rola gmin przy składaniu deklaracji
Jak poinformował GUNB, deklaracje, które zostaną złożone w formie papierowej urzędnik będzie musiał wprowadzić do systemu. Będzie miał na to 6 miesięcy (w przypadku budynków już istniejących) i 30 dni ( w przypadku nowo powstałych budynków, gdzie źródło ciepła zostało uruchomione po 1 lipca).
Przy czym dane do systemu będzie mógł wprowadzać tylko urzędnik uwierzytelniony przez administratora lokalnego, który otrzyma dostęp do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków.
W wyjaśnieniach GUNB czytamy też, że nie przewidziano kwestii finansowania dodatkowego zatrudnienia pracowników na szczeblu gmin.
Urząd wskazał przy tym, że obowiązek inwentaryzacji budynków przez gminy wynika bezpośrednio z Programów Ochrony Powietrza. Z kolei zadaniem GUNB, w ramach tworzonej Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków, jest dostarczenie narzędzia w postaci systemu teleinformatycznego, które te dane usystematyzuje oraz zgromadzi w jednym miejscu, aby w przyszłości w znaczący sposób ułatwić pracę jednostkom samorządowym.
„Aby osiągnąć cele projektu, obsłużyć zapotrzebowanie na inwentaryzację budynków oraz maksymalnie przyspieszyć i usprawnić jej realizację, GUNB zakłada dostarczenie do blisko 2500 gmin w Polsce oraz do Inspekcji Ochrony Środowiska urządzeń mobilnych (tabletów) z dostępem do internetu oraz funkcją druku” – czytamy w wyjaśnieniach.
Wpływy z kar za niezłożenie deklaracji dochodem gmin
Za niezłożenie deklaracji wójt (burmistrz, prezydent miasta) będzie mógł nałożyć grzywnę w drodze mandatu karnego, które będą stanowić dochód własny gminy.
Przy czym jak wskazuje GUNB, ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (Dz. U. z 2021 r. poz. 554) „nie przesądza, na jakie zadania środki te powinny zostać przeznaczane, ale wydaje się, że zasadnym jest, aby środki z tego tytułu były skierowane na zadania w obszarach związanych z ochroną powietrza”.
Więcej na temat CEEB i składania deklaracji: https://www.gunb.gov.pl/strona/centralna-ewidencja-emisyjnosci-budynkow-faq