Wizualizacja dworca Świebodzin

Zabytkowy, odnowiony z dbałością o detale, przyjazny dla podróżnych i środowiska, bezpieczny oraz będący miejscem spotkań lokalnej społeczności – taki będzie dworzec w Świebodzinie po zakończeniu inwestycji. PKP S.A. podpisały umowę z wykonawcą prac budowlanych.

Świebodzin to kolejny dworzec w województwie lubuskim, na którym rozpoczną się prace budowlane. W 2019 roku zakończona została przebudowa zabytkowego dworca w Żaganiu. Inwestycja w Świebodzinie jest realizowana w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 i jest dofinansowana ze środków unijnych, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zakres przebudowy obejmuje pochodzący z 1872 roku dworzec, budynki towarzyszące i sąsiadujący z nimi teren. Renowację przejdzie elewacja wykonana z żółtej i czerwonej cegły licowej wraz z detalami architektonicznymi. Zostanie ona wyczyszczona i poddana zabiegom pielęgnacyjnym. Stylowego charakteru odnowionej elewacji dodadzą odtworzona na wzór historycznej stolarka okienna i drzwiowa, a także dwa zegary na elewacji północnej i południowej. Estetyczną przemianę wyglądu zewnętrznego dworca podkreśli nowa iluminacja nocna.

– Podpisanie umowy na przebudowę dworca w Świebodzinie to kolejny element przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu. Mieszkańcy kolejnego miasta powiatowego w województwie lubuskim zyskają dostęp do bezpiecznej i komfortowej infrastruktury kolejowej. Mam nadzieję, że zmodernizowany historyczny budynek dworca stanie się ważnym centrum społeczności lokalnej i ułatwi pasażerom podróżowanie koleją. Wszystko to dzięki Programowi Inwestycji Dworcowych, w ramach którego polski rząd przeznaczy do 2023 r. prawie 2 mld zł na modernizację blisko 200 dworców – mówi Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury.

– Niebawem rozpocznie się przebudowa dworca w Świebodzinie. Obiekt zostanie zmodernizowany z poszanowaniem dla jego zabytkowego charakteru. Ponadto dzięki inwestycji stanie się budynkiem funkcjonalnym, nowoczesnym, bezpiecznym, dostępnym i przyjaznym środowisku. Inwestycja w Świebodzinie to kolejny krok na drodze do budowy pozytywnego wizerunku kolei jako środka transportu publicznego. Jestem przekonany, że po przebudowie dworzec będzie dobrze służył mieszkańcom i wszystkim osobom korzystającym z usług kolei mówi Maciej Małecki, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych. 

– W proces transformacji kolei w Polsce zaangażowane są ogromne środki unijne i krajowe. Zmodernizowane zostały setki kilometrów linii, a po torach jeżdżą nowoczesne pociągi, dzięki czemu stale podnosi się komfort i bezpieczeństwo pasażerów. Dworzec w Świebodzinie to kolejna ze 114 inwestycji realizowanych dzięki środkom z Funduszy Europejskich z Programu Infrastruktura i Środowisko. Ten zabytkowy dworzec zyska nowy i zarazem historyczny wygląd, a jednocześnie stanie się bardziej dostępny dla osób ze szczególnymi potrzebami mówi Waldemar Buda, wiceminister funduszy i polityki regionalnej.

– Dworzec w Świebodzinie to kolejna inwestycja w województwie lubuskim, którą rozpoczynamy w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Jej celem jest renowacja zabytkowego budynku, jego unowocześnienie oraz dostosowanie do współczesnych standardów obsługi podróżnych. Dworzec po inwestycji stanie się nie tylko miejscem obsługi podróżnych, ale również przestrzenią otwartą na kulturę, gdyż samorząd planuje otwarcie w nim m.in. biblioteki multimedialnej – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.

Sporo zmian zajdzie we wnętrzu budynku. Zostanie ono kompleksowo przebudowane oraz zyska nowe funkcje. Przestrzeń obsługi podróżnych zaprojektowano na parterze dworca. Będzie się ona składać się z holu i poczekalni wyposażonych w nowe ławki, kosze, gabloty z rozkładem jazdy pociągów, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz system informacji głosowej. Na parterze znajdą się również: pomieszczenie kas biletowych, toalety oraz powierzchnie przeznaczone pod wynajem. Natomiast większość lokali na piętrze budynku zostanie przeznaczona na potrzeby samorządu lokalnego. Planowane jest tam otwarcie biblioteki multimedialnej oraz sali wielofunkcyjnej. Żeby ułatwić dostęp do nich, w budynku, oprócz klatek schodowych, zaprojektowano także windę, która będzie dużym ułatwieniem dla osób z niepełnosprawnościami. 

W ramach inwestycji zaplanowano również wiele innych rozwiązań ułatwiających korzystanie z dworca osobom o ograniczonej sprawności ruchowej. Będą to m.in.: likwidacja barier architektonicznych, montaż oznaczeń w alfabecie Braille’a, tablic dotykowych z planami dworca oraz ścieżek prowadzących dla osób niewidomych i niedowidzących.

Przy okazji przebudowy dworzec stanie się bardziej ekologiczny i bezpieczny. Planowane jest wykonanie energooszczędnego oświetlenia w technologii LED wraz z automatyką sterującą. Natomiast w celu ograniczenia strat ciepła zaprojektowano ocieplenie budynku od wewnątrz oraz montaż stolarki okiennej i drzwiowej o niskim współczynniku przenikalności ciepła.  W celu optymalizacji zużycia energii elektrycznej i wody zamontowane w budynku urządzenia i systemy będą nadzorowane przy pomocy systemu BMS (Building Management System). Istotnym elementem inwestycji jest również poprawa bezpieczeństwa osób i mienia, w tym montaż nowych systemów: monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowych.

Inwestycja obejmie również najbliższe otoczenie dworca. Budynki z nim sąsiadujące zostaną przebudowane i zyskają nowe funkcje. Dawny szalet po adaptacji będzie pełnił rolę wiaty śmietnikowej, natomiast budynek gospodarczy – wiaty rowerowej. Przed dworcem zostanie ułożona nowa nawierzchnia z kostki kamiennej. W sąsiedztwie dworca zaprojektowano również zatoczkę autobusową oraz dwa miejsca postojowe dla osób z niepełnosprawnościami. Planowane są również montaż elementów małej architektury (ławki, oświetlenie, kosze) oraz uporządkowanie zieleni.

Łączny koszt całej inwestycji to około 11 mln złotych brutto. Planowany termin jej zakończenia to druga połowa 2022 roku. Wykonawcą prac budowlanych na dworcu jest firma KWK z Bydgoszczy, natomiast dokumentację projektową opracowała pracownia architektoniczna Pas Projekt z Nadarzyna.