W Lublinie już niebawem podróżni będą mogli skorzystać z nowoczesnego Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego, którego centralnym elementem będzie Dworzec Metropolitalny autorstwa pracowni Tremend. Ten prestiżowy obiekt, będący wzorcowym przykładem zrównoważonego projektowania, zdobył wiele nagród i wyróżnień.

Dworzec Metropolitalny powstaje na miejscu starego dworca autobusowego z lat 70. XX wieku, znajdującego się naprzeciwko dworca PKP Lublin Główny, pomiędzy ulicami Dworcową, Gazową i Młyńską. Dzięki temu innowacyjnemu rozwiązaniu, w jednym miejscu zostanie zintegrowany transport kolejowy, autobusowy, busowy i miejski. Całe przedsięwzięcie jest jedną z najważniejszych inwestycji miasta, współfinansowaną ze środków europejskich, i obejmuje także nowy układ drogowy wokół dworca, który poprawi płynność ruchu i komunikację w tej części Lublina.

Nowoczesna architektura Dworca Metropolitalnego wpisuje się w dialog z historyczną budowlą z 1877 roku, zaprojektowaną przez Witolda Lanciego. Według autorów pracowni Tremend, “kontrastowe odróżnienie” dwóch budynków sprawia, że nowy dworzec nie rywalizuje z elewacjami historycznych budynków i zabudowy miejskiej. Projektanci podkreślają, że obiekt został celowo zaprojektowany w odmiennym stylu, w pełnej świadomości zachowania chronionych cech historycznych istniejącego dworca PKP.

Dworzec Metropolitalny ma strukturę “box-in-box”, czyli mniejsza bryła jest zamknięta w większej zewnętrznej bryle. Nad nimi znajduje się dach użytkowy z zielonymi skwerami i placem zabaw. Konstrukcja dachu i zadaszenie nad stanowiskami dla autobusów są podtrzymywane przez olbrzymie wolnostojące słupy kielichowe, które jednocześnie ukrywają piony kanalizacji deszczowej. Ażurowe konstrukcje z rur stalowych, przypominające splątane pnie drzew, nie tylko pełnią funkcję użytkową, ale również stanowią ozdobę budowli.

Przy projektowaniu Dworca Metropolitalnego priorytetem dla pracowni Tremend było zastosowanie rozwiązań przyjaznych środowisku. Struktura “pudełko w pudełku” oraz proekologiczne parametry szklanych elewacji przyczyniają się do zmniejszenia kosztów ogrzewania. Beton, który jest jednym z głównych materiałów budowlanych, ma niską emisyjność. Ponad 300 metrów kwadratowych zewnętrznego ogrodu wertykalnego zostało zaprojektowanych w obiekcie. Wykorzystanie systemu wody szarej umożliwia wykorzystanie deszczówki do spłukiwania toalet i podlewania zieleni.

Dbałość o środowisko jest również widoczna w innych aspektach projektu. Wentylacja z odzyskiem ciepła, naturalne wietrzenie garażu podziemnego i efektywne wykorzystanie energii poprzez pomp ciepła i panele fotowoltaiczne to tylko niektóre z zastosowanych rozwiązań. Ograniczenie iluminacji budynku, wykorzystanie energooszczędnych źródeł światła oraz zastosowanie antysmogowych płyt chodnikowych mają na celu redukcję zanieczyszczenia powietrza. Wszystkie te innowacyjne rozwiązania przyczyniają się zarówno do dobrostanu pasażerów, jak i otoczenia.

Unikalna architektura Dworca Metropolitalnego, oparta na zrównoważonym rozwoju, została doceniona przez polskie i zagraniczne gremia. Obiekt ten został nominowany do nagrody World Building of The Year w kategorii Infrastruktura na World Architecture Festival w Amsterdamie. Otrzymał także wyróżnienie Green Building Awards 2022 w konkursie PLGBC w kategorii Najlepszy projekt ekologiczny oraz nagrodę Real Estate Impactor 2020 przyznaną przez redakcję dziennika “Rzeczpospolita” w kategorii Innowacyjne podejście do projektowania przestrzeni.

Dworzec Metropolitalny w Lublinie to nie tylko funkcjonalne centrum komunikacyjne, ale również architektoniczny symbol zrównoważonego rozwoju i dbałości o środowisko. Jego innowacyjne rozwiązania stanowią wzór do naśladowania dla przyszłych projektów infrastrukturalnych.